Diary

Nov
4
Sun
2018
Ariadne auf Naxos @ Het Nationale Theater
Nov 4 @ 11:00 am

Musica Poëtica bracht Ariadne auf Naxos afgelopen seizoen voor het eerst in zijn oorspronkelijke vorm weer ten tonele. De voorstelling gaat wegens groot succes in reprise.

Rond 1760 ontstond een experimentele theatervorm die melodrama of duodrama wordt genoemd. Daarbij vormen poëzie en muziek gezamenlijk zo’n krachtig geheel, dat menig opera er bleekjes bij afsteekt. In 1774 componeerde Georg Anton Benda zijn duodrama Ariadne auf Naxos, indertijd een groot succes. Barokorkest Musica Poetica brengt Ariadne auf Naxos in zijn oorspronkelijke vorm weer op het toneel.

Ariadne: Michal Bitan
Theseus: João Luís Paixão

MUSICA POETICA
Jörn Boysen

Nov
11
Sun
2018
Boysen: Cantata “Jauchzet Gott” (premiere) @ Maranathakerk
Nov 11 @ 10:30 am

Jörn Boysen: Cantata “Jauchzet Gott”

MUSICA POETICA
Jörn Boysen

Nov
18
Sun
2018
Bach: St John Passion @ Concert hall of the Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire
Nov 18 @ 8:00 pm

Final concerts of the Pärt Festival with Bach’s St John Passion

Choir of the Nizhny Novgorod Conservatory
Chamber Orchestra “Soloists of Nizhny Novgorod”

Dir: Jörn Boysen

Nov
19
Mon
2018
Bach: St John Passion @ Concert hall of the Skryabin College of Music
Nov 19 @ 8:00 pm

Closing concerts of the Pärt Festival with Bach’s St John Passion

Choir of the Nizhny Novgorod Conservatory
Chamber Orchestra “Soloists of Nizhny Novgorod”

Dir: Jörn Boysen

Dec
9
Sun
2018
Ariadne auf Naxos @ Lutherse Kerk
Dec 9 @ 3:00 pm

Musica Poëtica bracht Ariadne auf Naxos afgelopen seizoen voor het eerst in zijn oorspronkelijke vorm weer ten tonele. De voorstelling gaat wegens groot succes in reprise.

Rond 1760 ontstond een experimentele theatervorm die melodrama of duodrama wordt genoemd. Daarbij vormen poëzie en muziek gezamenlijk zo’n krachtig geheel, dat menig opera er bleekjes bij afsteekt. In 1774 componeerde Georg Anton Benda zijn duodrama Ariadne auf Naxos, indertijd een groot succes. Barokorkest Musica Poetica brengt Ariadne auf Naxos in zijn oorspronkelijke vorm weer op het toneel.

Ariadne: Michal Bitan
Theseus: João Luís Paixão

MUSICA POETICA
Jörn Boysen

Feb
3
Sun
2019
Double Espresso @ Koninklijke Schouwburg
Feb 3 @ 11:00 am – 12:15 pm

Bach:  Schweigt stille, plaudert nicht, BWV 211
Nicolas Bernier: Le Caffé

Musica Poetica tracteert u op de coffie-cantate van Bach (Schweigt stille, plaudert nicht, BWV 211) en zijn Franse pendant Le Caffé van Nicolas Bernier op een ochtend―een dubbele espresso dus. Beide werken ontstonden in de tijd van de grote boom van coffiehuisen die overal in Europa openden. Tenminste Bach’s cantate werd dan ook in het Kaffehaus Zimmermann uitgevoerd waar Bach regelmatig optredens organiseerde. Omdat Bach’s stuk over Liesgen, de coffieverslaavde dochter van de heer Schlendrian uit Leipzig, tot de liefelingsstuk van het hedendaagse publiek hoort, bieden we de coffieliefhebbers met Bernier’s typisch Franse Caffé een vooralsnog helemaal nieuwe smaakrichting aan. We zijn benieuwd wat u ervan vindt.

Michal Bitan & João Luís Paixão
MUSICA POETICA
Jörn Boysen

Mar
29
Fri
2019
Leçons de Ténèbres @ Paleiskerk Den Haag
Mar 29 @ 8:15 pm

Passiemuziek van Brossard, Delalande, Fiocco & Couperin

Een hoogtepunt in de Franse barokmuziek vormen ze: de cycli met Leçons de Ténèbres. Het zijn verklankingen van de klaagliederen van Jeremia. Het genre ontstond in de tijd van Lodewijk XIV. De Zonnekoning, en velen met hem, had moeite om tijdens de Goede Week al om vijf uur ’s ochtends in de kapel te verschijnen, waar tijdens de Metten Jeremia’s verdriet om de val van Jeruzalem werd herdacht. Hofcomponist Michel Lambert kwam op het idee ten paleize, op het middaguur, zelfgecomponeerde zettingen van de lamentaties te laten vertolken. Een traditie was geboren. Ook andere componisten gingen de aangrijpende teksten uit het Oude Testament op muziek zetten voor de koninklijke matinees.

Uitvoeringen van Leçons de Ténèbres groeiden uit tot bijeenkomsten voor de society. Toehoorders moesten in de kerk net zoveel betalen als in het operatheater. De beste zangers traden op. Het componeren van Leçons de Ténèbres werd een prestigezaak. Musica Poetica voert Leçons de Ténèbres uit van Lambert, Couperin, Brossard en Fiocco.

Ensemble Musica Poetica o.l.v Jörn Boysen, klavecimbel – Anna Kellnhofer en Judith Devise, sopranen

Mar
30
Sat
2019
Leçons de Ténèbres @ Oud-Katholieke Kerk ’t Huis te Poort
Mar 30 @ 5:30 pm

Passiemuziek van Brossard, Delalande, Fiocco & Couperin

Met de paastijd op komst vindt een bijzonder evenement plaats: de uitvoering van verschillende Leçons de Ténèbres, profetieën van Jeremia, getoonzet door grote componisten uit de Franse barok. De hemelse muziek, die tot de allermooiste uit de Franse barok behoort, wordt uitgevoerd door Musica Poetica, onder leiding van Jörn Boysen in samenwerking met de sopranen Anna Kellnhofer en Judith Devise, beiden deel uitmakend van het Duitse ensemble Cantus Thüringia. Het concert wordt gecombineerd met een driegangendiner.

Ensemble Musica Poetica o.l.v Jörn Boysen, klavecimbel – Anna Kellnhofer en Judith Devise, sopranen

Mar
31
Sun
2019
Concerts Royeaux @ Koninklijke Schouwburg
Mar 31 @ 11:00 am – 12:15 pm

Beleef een matinee zoals op het kasteel van Versailles!
Voor de private kamermuziekconcerten voor Lodewijk XIV componeerde François Couperin zijn Concerts Royaux. De bezettingen liggen niet vast zodat men de concerten kon uitvoeren in verschillende combinaties van instrumenten: van klavecimbel alleen tot grotere bezettingen met strijkers en/of blazers en basso continuo. De beste Franse musici van Couperin’s tijd werkten mee aan de uitvoeringen.In dit koninklijke programma presenteert Musica Poetica naast enkele Concerts Royaux ook werken van Jean-Baptiste Lully, Surintendant de la musique du roi en het wonderkind Élisabeth Jacquet de la Guerre, dat het hof met haar talent vertoverde.

MUSICA POETICA
Jörn Boysen

May
12
Sun
2019
Gecensureerd! @ Het Nationale Theater
May 12 @ 11:00 am – 12:15 pm

De regeringstijd van Lodewijk XIV en de tijd voor de revolutie waren de glorietijden van de censuur. Hoewel schrijvers zoals Molière of later Diderot vaker met de censuur te maken kregen werd er maar één opera verboden: Les Amours de Vénus uit 1712 van André Campra.
Het grote probleem van dit werk waren de teksten van dichter Antoine Danchet. Marquis de Paulmy schreef erover: “Les paroles sont très jolies et très gaies et fournissent beaucoup à une musique légère et de ballet, mais le sujet et l’intrigue sont scandaleux.” (“De teksten zijn heel mooi en vroolijk en worden versterkt door muziek en balet, maar het sujet is scandaleus.”) De clerus vond het een schande dat de protagonisten niet bestraft worden voor hun vergrijpen.
Teksten en muziek waren echter niet vergeefs geschreven: In 1714 publiceerde Campra zijn tweede boek met drie (wereldlijke) cantates waarvoor hij aria’s uit de verboden opera gebruikte.

In dit programma brengt Musica Poetica o.a. de theatrale cantate Enée et Didon uit dit bundel, vergezeld met balets en instrumentale muziek van Leclair en Barrière.

Michal Bitan & João Luís Paixão
MUSICA POETICA
Jörn Boysen

Musica Poetica
Assign a menu in the Left Menu options.
Assign a menu in the Right Menu options.