Diary

Mar
30
Sat
2019
Leçons de Ténèbres @ Oud-Katholieke Kerk ’t Huis te Poort
Mar 30 @ 5:30 pm

Passiemuziek van Brossard, Delalande, Fiocco & Couperin

Met de paastijd op komst vindt een bijzonder evenement plaats: de uitvoering van verschillende Leçons de Ténèbres, profetieën van Jeremia, getoonzet door grote componisten uit de Franse barok. De hemelse muziek, die tot de allermooiste uit de Franse barok behoort, wordt uitgevoerd door Musica Poetica, onder leiding van Jörn Boysen in samenwerking met de sopranen Anna Kellnhofer en Judith Devise, beiden deel uitmakend van het Duitse ensemble Cantus Thüringia. Het concert wordt gecombineerd met een driegangendiner.

Ensemble Musica Poetica o.l.v Jörn Boysen, klavecimbel – Anna Kellnhofer en Judith Devise, sopranen

Mar
31
Sun
2019
Concerts Royeaux @ Koninklijke Schouwburg
Mar 31 @ 11:00 am – 12:15 pm

Beleef een matinee zoals op het kasteel van Versailles!
Voor de private kamermuziekconcerten voor Lodewijk XIV componeerde François Couperin zijn Concerts Royaux. De bezettingen liggen niet vast zodat men de concerten kon uitvoeren in verschillende combinaties van instrumenten: van klavecimbel alleen tot grotere bezettingen met strijkers en/of blazers en basso continuo. De beste Franse musici van Couperin’s tijd werkten mee aan de uitvoeringen.In dit koninklijke programma presenteert Musica Poetica naast enkele Concerts Royaux ook werken van Jean-Baptiste Lully, Surintendant de la musique du roi en het wonderkind Élisabeth Jacquet de la Guerre, dat het hof met haar talent vertoverde.

MUSICA POETICA
Jörn Boysen

May
12
Sun
2019
Gecensureerd! @ Het Nationale Theater
May 12 @ 11:00 am – 12:15 pm

De regeringstijd van Lodewijk XIV en de tijd voor de revolutie waren de glorietijden van de censuur. Hoewel schrijvers zoals Molière of later Diderot vaker met de censuur te maken kregen werd er maar één opera verboden: Les Amours de Vénus uit 1712 van André Campra.
Het grote probleem van dit werk waren de teksten van dichter Antoine Danchet. Marquis de Paulmy schreef erover: “Les paroles sont très jolies et très gaies et fournissent beaucoup à une musique légère et de ballet, mais le sujet et l’intrigue sont scandaleux.” (“De teksten zijn heel mooi en vroolijk en worden versterkt door muziek en balet, maar het sujet is scandaleus.”) De clerus vond het een schande dat de protagonisten niet bestraft worden voor hun vergrijpen.
Teksten en muziek waren echter niet vergeefs geschreven: In 1714 publiceerde Campra zijn tweede boek met drie (wereldlijke) cantates waarvoor hij aria’s uit de verboden opera gebruikte.

In dit programma brengt Musica Poetica o.a. de theatrale cantate Enée et Didon uit dit bundel, vergezeld met balets en instrumentale muziek van Leclair en Barrière.

Michal Bitan & João Luís Paixão
MUSICA POETICA
Jörn Boysen

Musica Poetica
Assign a menu in the Left Menu options.
Assign a menu in the Right Menu options.